مقایسه ی کاهش خطر ابتلا به سرطان با مصرف متفورمین، سولفونیل اوره ها و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2

آیا مصرف متفورمین می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد؟

در تحقیقات پیشین مشخص گردید، متفورمین در کاهش خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 موثر است.

در متاآنالیز اخیر مشخص گردید که شیوع سرطان به میزان 34 درصد و شیوع مرگ و میر بر اثر سرطان به میزان 33 درصد با مصرف متفورمین کاهش می یابد، با این وجود مطالعاتی که در این متاآنالیز مورد بررسی مجدد قرار گرفتند مستعد تورش بوده و نتایج مطالعات مشاهداتی را تایید نمی کنند.

در این تحقیق دانشمندان آلمانی با تمرکز بر ممانعت از بروز تورش های احتمالی در متاآنالیزهای پیشین به مقایسه موارد ابتلا به سرطان در بیمارانی که از سولفونیل اوره ها، انسولین و سایر داروهای دیابت استفاده می کنند با موارد ابتلا به سرطان در بیمارانی که، از متفورمین استفاده می کنند، پرداختند.

محققان اطلاعات مربوط به 22556 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را از پایگاه آنالیز داده های بیماری آلمان استخراج کردند. در این تحقیق دو مقایسه انجام گردید: مقایسه براساس نوع درمان اولیه برای بیماران تحت درمان با سولفونیل اوره یا انسولین یا سایر داروهای دیابت بجز متفورمین به عنوان اولین خط درمانی در مقایسه با بیمارانی که متفورمین به عنوان خط اول درمانی آنها تعیین شده بود و بیمارانی که تنها با یک نوع دارو درمان می شوند که در این گروه نیز مجدداً بیمارانی که تنها تحت درمان با سولفونیل اوره، انسولین و یا سایر داروها بجز متفورمین بودند با بیماران تحت درمان با متفورمین بصورت مونوتراپی مقایسه شدند.

در گروه اول پس از مقایسه ی بیماران مشخص گردید که کاهش شیوع سرطان و خطر مرگ براثر سرطان در بیماران عبارت بود از 21 درصد برای سولفونیل اوره در برابر متفورمین، 32 درصد برای انسولین در برابر متفورمین و 26 درصد برای سایر داروی دیابت در برابر متفورمین.

برای مونوتراپی کاهش خطر به شرح زیر بود: 33 درصد برای سولفونیل اوره در برابر متفورمین، 41 درصد انسولین در برابر متفورمین و 38 درصد سایر داروهای دیابت در برابر متفورمین.

 تقریباً 6.4 درصد از بیماران (1446 نفر) در طی 4.8 سال دوره پیگیری به سرطان مبتلا شدند . جمع آوری تمام اطلاعات از تمام سایت ها نشان داد نسبت خطر (HR) در مقایسه با مونوتراپی با متفورمین برای درمان مونوتراپی با سولفونیل اوره برابر با 1.09 (CI95 درصد 1.36-0.87) است، برای درمان مونوتراپی با انسولین این نسبت برابر با 1.14 (1.55-0.85 95%CI) و برای درمان مونوتراپی با سایر داروهای دیابت این نسبت برابر با 0.94 (1.33-0.67 95%CI) می باشد.

محققان نتیجه گیری نمودند که در تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت گذشته نگر با توجه به پتانسیل تورش مرتبط با زمان، خطر ابتلا به سرطان با مصرف متفورمین کاهش نمی یابد. برای روشن شدن ارتباط بین مصرف انواع داروهای دیابت و خطر ابتلا به سرطان نیاز به طراحی بهتر مطالعات مشاهداتی و کارآزمایی های کنترل دار تصادفی (RCTs) مشاهده می شود.

منبع:

http://www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/17441-sulfonylureas-insulin-and-metformin-cancer-risks-for-patients-with-type-2-diabetes